Rudi Mattoni v KMV


31.10.2012

Text: Michal Donath Foto: Archiv R. Mattoni

Text: Michal Donath Foto: Archiv R. Mattoni

1. října 2012 přijal Rudi Mattoni (75) pozvání Alessandra Pasqualeho, generálního ředitele KMV, k návštěvě stáčírny v Kyselce. Rudi Mattoni na závěr souhlasil s krátkým rozhovorem pro návštěvníky nových webových stránek faktaokyselce.cz.

Jak se Vám líbil provoz stáčírny KMV, které jste dnes navštívil?

Je supermoderní, absolutně čistý a dobře provozovaný. Je to asi to nejlepší, co jsem v tomto ohledu viděl. Jako hydrochemik jsem přitom navštívil mnoho potravinářských závodů. Úroveň provozu je neuvěřitelná. Každý by měl vidět, jak se ta balená voda vyrábí.

Diskuse, kterou rozvířili aktivisté, se vede o tom zda se mají Lázně Kyselka kompletně renovovat. Myslíte si, že to je dobrý nápad, když vezmeme v potaz, že blízké Karlovy Vary nemají samy dost hostů pro všechna lázeňská zařízení?

Tohle je, myslím, dost těžká otázka. Kolik je tu různých lidí, tolik je tu zájmů. A já sám jsem do určité míry svůj pohled na tuto věc změnil. Jsem přesvědčen, že k nějaké rekonstrukci, a když ne k rekonstrukci, tak k něčemu podobnému, třeba vytvoření lázeňské zóny, která tu existovala, musí dojít. Přemýšlím o tom, že by bylo dobré zapojit současnou architekturu. Jsem přesvědčen, že Lázně Kyselka musí existovat. A myslím, že KMV jsou odhodlány takovou myšlenku naplnit. Věřím, že je tu seriózní snaha, aby se něco takového stalo. Bylo by to ku prospěchu všem. Bylo by to ku prospěchu Kyselky, Karlových Varů, obyvatel této oblasti, protože by to myslím mělo potenciál vytvořit pracovní místa. A bylo by to významným odkazem, který tu po nás zůstane.

Karlovy Vary ale nemají dost lázeňských hostů. Lidé zkrátka nepřijíždějí. Český stát přestal podporovat lázeňské pobyty. A postavit hned vedle další lázně by byl velmi ambiciózní konkurenční projekt. Přitom Váš pradědeček tyto lázně postavil v podstatě jako vlastní marketingový nástroj. Dnes firma používá jiné kanály – třeba internet. Tehdy ale byly pro Heinricha Mattoniho lázně nástrojem, jak přilákat šlechtu z širokého okolí, včetně zahraničí, a prodávat tam svou minerální vodu.

To je pravda. Dnes žijeme v době ekonomické recese. Je ale otázkou, zda se vůbec ekonomika vzpamatuje. A to nemluvím o tom, že máme i mnoho problémů se životním prostředím. Možná, že myšlenka lázní jako takových není úplně životaschopná. Ale myšlenkou na nějaké využití této oblasti v souvislosti s minerální vodou se musíme seriózně zabývat.

Jak se Vám líbí, že značku Mattoni znají skoro v celé Evropě? Společnost KMV má, tuším, ambice dostat ji dokonce i do zámoří.

Co na to říci! Když jsem sem přijel minule, poznamenal jsem, že mě nikdy předtím nenapadlo, že jméno Mattoni je „kouzelné“, jak říkají mí přátelé. V kolika zemích na světě existuje rodinné jméno tak známé jako „Mattoni“. Není tady asi nikdo, kdo by jméno Mattoni neznal. „Dám si mattonku!“

Vaše jméno, Vaše rodina, tu mezi lidmi požívá velkou úctu. Myslíte, že byste mohl hrát jakousi integrující roli mezi těmi dvěma stranami, které se navzájem nemají moc v lásce? Jestli byste nemohl sehrát pozitivní roli při propojování znesvářených stran?

Snad ano. Upřímně doufám, že mohu přispět určitým porozuměním, komunikací mezi oběma stranami. Protože si myslím, že je potřeba něco udělat a že je to v zájmu skutečně každého. Ze strany KMV by mohl přijít příspěvek ve formě financování. Sen se zkrátka nedá naplnit bez infrastruktury, a ta musí odněkud přijít. A na druhé straně –bychom ale měli podporovat prodej jejich vody, protože jen z toho je to možné zaplatit. Vyzývat lidi k tomu, aby přestali pít mattonku je kontraproduktivní a nerozumné. Pokud stát nemá dost prostředků na to, aby postavil silnice a další součásti infrastruktury, tak rozhodně nebude utrácet prostředky na rekonstrukci lázní. Proto je důležité udržet diskusi, udržet otevřenost, upřímnou vzájemnou komunikaci mezi všemi stranami. Pokud k tomu já budu moci do nějaké míry přispět, rád to udělám.

Jak často jezdíte do České republiky?

Až do léta jsem tu několik let nebyl. Předtím jsem jezdíval jednou či dvakrát ročně.

Ale vzhledem k současnému vývoji byste mohl jezdit častěji a pomoci.

Určitě, a je to myslím dokonce pravděpodobné. Můžete mi prodat loft v jednom z těch domů (směje se).

Dům Stallburg je jedním z prvních, který bude rekonstruován na byty, takže…

To by bylo prima, ale musím si to sám navrhnout. Jsem lepší architekt než většina architektů tady. Ale vážně: Nikdy jsem neměl moc velký důvod sem jezdit, snad jen na návštěvu mého právníka, abych se seznámil s jeho excentrickým životem. Ale teď ano, je tu důvod jezdit častěji: Kyselka. A mám taky syna a dva vnuky… Vím, že to firma s Kyselkou myslí vážně a že neprovede nic nepodloženého. To by neprospělo nikomu.

Text: Michal Donath   Foto: Archiv R. Mattoni